Rejestracja
Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy (art. 55 ustawy)
- Rejestracji można dokonać na dwa sposoby: elektronicznie- za pośrednicwem formularza dostępnego na stronie praca.gov.pl oraz osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy.
- Rejestracja bezrobotnych albo poszukujących pracy następuje na wniosek. Bezrobotny lub poszukujący pracy zgłasza się w celu dokonania rejestracji do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
- Rejestracja osoby ubiegającej się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy dokonuje się z dniem,
w którym osoba zgłosi się do powiatowego urzędu pracy, po poświadczeniu przez nią własnoręcznym podpisem przekazanych danych i złożeniu w obecności pracownika powiatowego urzędu pracy, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczenia o zdolności i gotowości do podjęcia zatrudnienia, o braku stałego źródła dochodu oraz oświadczenia, że został poinformowany o warunkach zachowania statusu osoby bezrobotnej, warunkach nabycia prawa do zasiłku, prawach i obowiązkach wynikających z ustawy oraz o formach pomocy. - Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny lub poszukujący pracy przedkłada pracownikowi powiatowego urzędu pracy dokonującego rejestracji do wglądu dokumenty:
- dowód osobisty lub inny dokument tożsamości,
- świadectwo ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje lub zaświadczenie
o ukończeniu szkolenia, - świadectwa pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia uprawnień przysługujących na podstawie ustawy,
- dokument stwierdzający przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli taki posiada,
- Powiatowy urząd pracy nie dokonuje rejestracji w przypadku:
- odmowy przekazania wymaganych danych lub
- odmowy poświadczenia przekazanych danych i oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się
z warunkami zachowania statusu lub
- nieopatrzenia wniosku o dokonanie rejestracji, załączonych do niego dokumentów i oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu podpisem własnoręcznym (art. 61 ust. 2 ustawy)
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach starosta, mając na uwadze obiektywne okoliczności lub przeszkody uniemożliwiające przedłożenie kompletu dokumentów oraz przekazanie wymaganych danych, może wyrazić zgodę na rejestrację jako osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy osoby nieposiadającej kompletu dokumentów lub która nie przekazała wymaganych danych (art. 61 ust. 3 ustawy)
Dokumenty wymagane przy rejestracji:
- dowód osobisty lub inny dokument tożsamości za zdjęciem, np. paszport lub książeczkę wojskową wraz z aktualnym potwierdzeniem o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy na terenie działania urzędu,
- dyplom, świadectwo ukończenia szkoły lub świadectwo szkolne albo zaświadczenia o ukończeniu kursu lub szkolenia-orginały,
- świadectwa pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia uprawnień-orginały,
- osoba, która była zatrudniona w niepełnym wymiarze czasu pracy winna przedstawić zaświadczenie o wysokości zarobku brutto za każdy miesiąc,
- osoba, która była zatrudniona na umowę zlecenie, umowę o świadczenie usług, umowę o pracę nakładczą lub umowę agencyjną, winna przedstawić zaświadczenie o wysokości zarobków brutto za każdy miesiąc z uwzględnieniem opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy,
- osoba, która opuściła areszt lub zakład karny winna dostarczyć świadectwo zwolnienia z aresztu śledczego lub zakładu karnego, w przypadku gdy była zatrudniona w okresie odbywania kary winna dostarczyć zaświadczenie z wyszczególnieniem wynagrodzenia brutto za każdy miesiąc oraz informację czy były odprowadzone składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy,
- osoba, która prowadziła działalność gospodarczą winna dostarczyć zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, potwierdzające opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy,
- osoby posiadające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac winny przedstawić dokument stwierdzający istnienie tychże przeciwwskazań,
- osoba niepełnosprawna, przedkłada dokument potwierdzający stopień niepełnosprawności,
- zaświadczenie z OPS o pobieraniu świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego na podsatwie przepisów o świadczeniach rodzinnych lub zasiłku dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
- zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzające okres pobierania świadczeń tj.:zasiłek chorobowy, macierzyński, zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego, świadczenie rehabilitacyjne z wykazaną podstawą wymiaru tych świadczeń,
- zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o okresie pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy lub służby, renty szkoleniowej,
- osoby, które pobierają rentę rodzinną winny posiadać decyzję o wysokości pobieranej renty,
- numer rachunku płatniczego, w celu przekazywania przyznanych świadczeń,
- książeczka wojskowa,
- Kartę Dużej Rodziny.
DOKUMENTY NIEZBĘDNE DO PONOWNEJ REJESTRACJI:
Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości ze zdjęciem wraz z zaświadczeniem o zameldowaniu (stałym lub czasowym).
Dokumenty dotyczące zmian zaistniałych pomiędzy rejestracjami:
- świadectwo pracy-orginał,
- umowa o dzieło wraz z zaświadczeniem o wykonaniu umowy o dzieło,
- umowa zlecenie wraz z rachunkiem rozliczającym do tej umowy lub zaświadczenie o comiesięcznych zarobkach,
- zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o opłaconych składkach na ubezpieczenie społeczne, jeżeli była prowadzona działalność lub jest zawieszona,
- zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o okresie pobierania świadczenia chorobowego, jeżeli po zakończeniu pracy osoba przebywała na zwolnieniu lekarskim,
- zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego, jeżeli po zakończeniu pracy osoba przebywała na płatnym urlopie macierzyńskim,
- świadectwo zwolnienia z aresztu śledczego lub zakładu karnego wraz zaświadczenie o wykonywaniu pracy w trakcie pozbawienia wolności z wyszczególnieniem comiesięcznych zarobków - o ile była wykonywana praca w trakcie pozbawienia wolności.
Zgłoszenie do ubezpieczenia członków rodziny:
W przypadku gdy osoba rejestrująca się w charakterze bezrobotnego chce zgłosić członków rodziny do ubezpieczenia winna posiadać ich numer PESEL.
Osoba rejestrująca się ma możliwość ubezpieczenia dzieci, które osiągnęły pełnoletność, w przypadku gdy nie mają innego ubezpieczenia i uczą się dziennie Należy wówczas przedstawić aktualne zaświadczenie o kontynuacji nauki ze szkoły lub uczelni.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 marca 2025 o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025r.poz.620).
email: mdziuba@kolobrzeg.praca.gov.pl tel.:943524133 , w dniu: 23‑03‑2009 13:07:00
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|