Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy
Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy
ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
1. Podstawa prawna:
Zgodnie z art. 26 e ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /tekst jednolity Dz. U. z 2011 roku, nr 127 poz. 721 ze zmianami/ pracodawca, który przez okres co najmniej 36 miesięcy zatrudni osobę niepełnosprawną zarejestrowaną w Powiatowym Urzędzie Pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostającą w zatrudnieniu, może otrzymać, na wniosek, ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy.
Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy może być udzielony w maksymalnej kwocie do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
Zwrotu kosztów dokonuje Starosta na warunkach i w wysokości określonych umową zawartą z pracodawcą, z tym, że zwrotowi nie podlegają koszty poniesione przed dniem zawarcia umowy. Warunkiem zwrotu kosztów jest uzyskanie, wydanej na wniosek Starosty, pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy odpowiednio o przystosowaniu do potrzeb wynikających
z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na wyposażonym stanowisku pracy lub o spełnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku.
2. Warunki otrzymania środków:
Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osobie niepełnosprawnej może być przyznany pracodawcy, który spełnia następujące warunki:
a/ nie posiada zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
b/ nie zalega z opłacaniem w terminie podatków i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
c/ nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej według kryteriów określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej, w rozumieniu Komunikatu Komisji - Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw /Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2/. Za przedsiębiorstwo zagrożone uważa się:
● przedsiębiorstwo, które przy pomocy środków własnych nie jest w stanie powstrzymać strat oraz które bez zewnętrznej interwencji władz publicznych prawie na pewno doprowadzą to przedsiębiorstwo do zniknięcia z rynku;
● przedsiębiorstwo, którego ponad połowa kapitału została utracona, w tym ponad ¼ w okresie ostatnich 12 miesięcy;
● przedsiębiorstwo w którym występują typowe oznaki takie jak rosnące straty, malejący obrót, zwiększanie się zapasów, nadwyżka produkcji, zmniejszanie przepływów finansowych, rosnące zadłużenie, rosnące kwoty odsetek, zmniejszająca się lub zerowa wartość aktywów netto;
d/ nie toczy się w stosunku do składającego postępowanie upadłościowe i nie został zgłoszony wniosek o likwidację;
e/ nie był karany w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, w rozumieniu ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny /Dz. U. Nr 88, poz. 553, ze zm./;
f/ złoży kompletny i prawidłowo sporządzony wniosek do Starosty Kołobrzeskiego.
3. Co powinien zawierać wniosek:
Wniosek o przyznanie refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy osobie niepełnosprawnej powinien zawierać: - WNIOSEK - /Wn-W część I/ wraz z załącznikami.
a/ dane ewidencyjne i adres/adresy składającego wniosek;
b/ numer identyfikacji podatkowej /NIP/;
c/ symbol podklasy rodzaju prowadzonej działalności określony zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności /PKD/;
d/ nazwę banku wraz z numerem rachunku bankowego;
e/ krótki opis dotychczasowej działalności;
f/ wysokość wnioskowanych środków;
g/ proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu refundacji w formie poręczenia, weksla z poręczeniem wekslowym /awal/, gwarancji bankowej, zastawu na prawach lub rzeczach, blokady rachunku bankowego lub aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji przez dłużnika;
h/ analizę finansową składającego wniosek /aktywa trwałe i obrotowe i ich źródła finansowania, zobowiązania budżetowe, kwotę kredytów bankowych/;
i/ charakterystykę stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej:
● nazwa i lokalizacja stanowiska pracy;
● opis operacji i czynności wykonywanych na wyposażonym stanowisku pracy;
● wymagane kwalifikacje, umiejętności , rodzaj i stopień niepełnosprawności oraz inne wymagania niezbędne do wykonywania pracy, jakie powinny spełniać skierowane osoby niepełnosprawne;
j/ informacje o wyposażeniu stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej:
● zmianowość, liczba osób do obsługi wyposażenia stanowiska pracy, wymiar czasu pracy, koszty wyposażenia stanowiska pracy, kwota do refundacji;
k/ podpis pracodawcy lub osób uprawnionych do reprezentowania pracodawcy zamierzającego wyposażyć stanowisko pracy.
4. Załączniki - dokumenty, które należy dołączyć do wniosku /Wn-W część I/ o przyznanie refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy osobie niepełnosprawnej- tabela nr 1:
Tabela nr 1
Lp. | Dokumenty niezbędne do rozpatrzenia wniosku (kserokopie dokumentów należy potwierdzić za zgodność z oryginałem własnoręcznym podpisem bądź przedstawić oryginał do wglądu) | |
Rodzaj dokumentu | Charakterystyka dokumentu | |
1 |
Zgłoszenie krajowej oferty pracy |
Załącznik nr 1 do wniosku (na druku PUP) |
2 |
Oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis / otrzymaniu pomocy de minimis wraz z zaświadczeniami | Załącznik nr 2 do wniosku (na druku PUP) W przypadku otrzymania pomocy de minimis należy dołączyć zaświadczenia o udzieleniu pomocy de minimis wystawione przez organ udzielający tej pomocy, otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy |
3 |
Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych |
Załącznik nr 3 do wniosku (na druku PUP)
|
4 |
Formularz informacji przedstawionych przy ubieganiu | Wzór formularza stanowi załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 roku w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 roku, nr 53, poz. 311) |
5
|
Dokument potwierdzający formę organizacyjną pracodawcy |
W zależności od formy organizacyjnej: - wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub - wypis z Krajowego Rejestru Sądowego lub - wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych W przypadku dokumentu starszego niż 6 miesięcy należy pisemnie potwierdzić, że dane zawarte w danym dokumencie są nadal aktualne |
6 | Dokument nadania numeru REGON | Kserokopia zaświadczenia nadania numeru REGON |
7
| Dokument nadania numeru NIP | Kserokopia zaświadczenia nadania numeru NIP |
8 |
Dokument potwierdzający posiadanie rachunku bankowego | Wystawiony przez jednostkę prowadzącą rachunek bankowy |
9
|
Zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o nie zaleganiu w składkach |
Aktualne zaświadczenie właściwego oddziału ZUS wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia niniejszego wniosku, w przypadku oczekiwania na wydanie zaświadczenia można przedstawić potwierdzenie złożenia wniosku w ZUS oraz oświadczenie pracodawcy o nie zaleganiu w opłacaniu składek |
10 |
Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o nie zaleganiu w podatkach |
Aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika Urzędu Skarbowego wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia niniejszego wniosku, w przypadku oczekiwania na wydanie zaświadczenia można przedstawić potwierdzenie złożenia wniosku w Urzędzie Skarbowym oraz oświadczenie pracodawcy o nie zaleganiu w opłacaniu danin publicznych.
|
11 |
Bilans/rachunek zysków i strat za ostatnie 2 lata prowadzenia działalności gospodarczej; Rozliczenia podatkowe za ostatnie 2 lata prowadzenia działalności gospodarczej; |
Bilans lub rachunek zysków i strat za ostatnie dwa lata obrotowe /w przypadku pracodawcy działającego przez okres krótszy niż dwa lata należy przedstawić dokumenty za co najmniej 12 miesięcy/ - W przypadku podmiotów sporządzających bilans; W pozostałych przypadkach - roczne rozliczenia podatkowe za ostatnie dwa lata /w przypadku pracodawcy działającego przez okres krótszy niż dwa lata należy przedstawić dokumenty za co najmniej 12 miesięcy/ wraz z dowodem przyjęcia przez urząd skarbowy lub poświadczone przez audytora albo z dowodem nadania do urzędu skarbowego. |
12 |
Zaświadczenie z banku o posiadanych środkach finansowych, obrotach za ostatni rok, zdolności kredytowej, ewentualnym zadłużeniu i prawnej formie zabezpieczenia oraz lokatach terminowych |
Aktualne zaświadczenie banku w którym przedsiębiorca prowadzi podstawowy rachunek bankowy - dokument wystawiony musi być nie wcześniej niż 7 dni przed dniem złożenia niniejszego wniosku, w przypadku oczekiwania na wydanie zaświadczenia można przedstawić potwierdzenie złożenia wniosku do banku o wydanie niniejszego zaświadczenia oraz oświadczenie pracodawcy o poszczególnych elementach składowych wniosku. |
13 |
Kserokopia aktu własności, umowy dzierżawy lub umowy użyczenia lokalu firmy |
Należy przedstawić dokument potwierdzający prawo do lokalu, w którym pracę będzie wykonywać skierowana osoba niepełnosprawna. |
14 |
Faktury pro forma lub oferty cenowe |
Należy przedstawić faktury pro forma lub oferty cenowe odnośnie wszystkich elementów wyposażenia stanowiska pracy wskazanych do refundacji. |
5. Ocena wniosku o przyznanie refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy osobie niepełnosprawnej:
5.1 Starosta sprawdza wniosek pod względem rachunkowym i formalnym. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości we wniosku informuje wnioskodawcę o nieprawidłowościach
w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku i wzywa do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania; Na wniosek pracodawcy termin może ulec przedłużeniu jeżeli usunięcie nieprawidłowości nie może nastąpić w terminie z przyczyn nieleżących po stronie pracodawcy. Niezachowanie przez wnioskodawcę terminu, spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
5.2 Rozpatrzenie wniosku następuje w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku.
O sposobie rozpatrzenia wniosku pracodawca informowany jest w formie pisemnej.
5.3 Starosta rozpatrując wniosek bierze pod uwagę:
a/ potrzeby lokalnego rynku pracy;
b/ liczbę osób niepełnosprawnych o określonych kwalifikacjach, zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy jako bezrobotne albo poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu;
c/ koszty wyposażenia stanowisk pracy;
d/ wkład pracodawcy w wyposażenie tworzonego stanowiska pracy;
e/ wysokość posiadanych środków Funduszu przeznaczonych na ten cel w danym roku.
5.4 Starosta, po przeprowadzeniu negocjacji warunków umowy, zawiera z wnioskodawcą umowę, w której m.in. wnioskodawca zobowiązuje się do rozliczenia otrzymanej refundacji w terminie określonym w umowie.
5.5 Pracodawca przedstawia Staroście Wniosek /Wn-W część II/ o przyznanie refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy osobie niepełnosprawnej wraz z następującymi dokumentami:
a/ kopią umowy o pracę zawartej z osobą zatrudnioną na refundowanym stanowisku pracy;
b/ orzeczeniem potwierdzającym niepełnosprawność zatrudnionej osoby niepełnosprawnej, zestawienie poniesionych kosztów podlegających refundacji oraz kopie dowodów ich poniesienia w terminie 7 dni od dnia poniesienia ostatniego z tych kosztów;
c/ opinią lekarza medycyny pracy potwierdzającą możliwość zatrudnienia danej osoby na wnioskowanym - utworzonym stanowisku pracy;
d/ zaświadczenie/skierowanie z właściwego miejscowo Powiatowego Urzędu Pracy dla osoby niepełnosprawnej do pracy na refundowanym stanowisku pracy.
5.6 Starosta w terminie 7 dni od dnia doręczenia dokumentów wymienionych w pkt 5.5, występuje do Państwowej Inspekcji Pracy z wnioskiem o wydanie opinii o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na tym stanowisku;
5.7 Refundację przekazuje Starosta na rachunek bankowy wskazany we wniosku w terminie 14 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy
odpowiednio o przystosowaniu do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na wyposażonym stanowisku pracy lub o spełnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku.
Przepisy:
1/ Art. 26 e ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /tekst jednolity Dz. U. z 2011 roku, nr 127, poz. 721 ze zmianami/;
2/ Ustawa z dnia z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy /tekst jednolity Dz. U. z 2024roku, poz.475/;
3/ Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 marca 2011 roku w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej /Dz. U. z 2011 roku, nr 62, poz. 317/;
4/ Ustawa z dnia 02 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej / tekst jednolity Dz. U.
z 2004 roku, nr 173, poz. 1807 ze zmianami/;
5/ Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej / tekst jednolity Dz. U. z 2007 roku, nr 59, poz. 1404 ze zmianami);
6/ Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006 roku, str. 5);
7/ Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 roku w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej /Dz. Urz. UE L 337 z 21.12.2007 roku, str. 35/;
8/ Rozporządzenie Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 roku w sprawie stosowania art. 87
i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora rybołówstwa i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 /Dz. Urz. UE L 193 z 25.07.2007 roku, str. 6/;
9/ Kodeks cywilny.
Informacje w powyższej tematyce można uzyskać w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kołobrzegu w godz. 8.00 do 13.00, tel. 094-352-41-33, wew. 119.
Do pobrania:
email: awojtkow@kolobrzeg.praca.gov.pl , w dniu: 08‑03‑2010 12:05:00
email: kszumotalski@kolobrzeg.praca.gov.pl tel.:943524133 , w dniu: 01‑01‑1970 01:00:00
Lp. | Rodzaj zmiany | article-history-date-create | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|